Scientific Articles, Chapters, Introductions

2017

(66) – Towards a Cosmopolitan Weekend Dance Culture in Spain: From the Ruta Destroy to the Sónar Festival, in Weekend Societies Electronic Dance Music Festivals and Event-Cultures, edited by G. St John, London, Bloomsbury (in press).

2016

(65) – The Padova University PaSTIS unit and the infrastructuring of STS research in Italy (with Federico Neresini), in “East Review” 35 (4) pp. 11-13.

(64) – Hackivism, Infrastructures and Legal Frameworks in Community Networks: the Italian Case of Ninux.org, (con S. Crabu, F. Giovanella e L. Maccari) in “Journal of Peer Production”.

(63) – Giovani e musica, in Giovani e media, a cura di C. Riva e S. Scarcelli, Milano, McGraw e Hill, pp. 142-161.

(62) – Digital Circulation: Media, Materiality, Infrastructures. An Introduction, (con G. Balbi e A. Delfanti), in “Tecnoscienza 7 (1) pp. 7-16.

(61) – Innovazione sociale e pratiche tecnoscientifiche: il caso delle reti wireless comunitarie (with S. Crabu), in “Impresa Sociale” 6/2016

(60) – Un gioco di “specchi culturali”: popular music, italianicità e la circolazione transnazionale dell’italodisco, in “Cinergie”, 9, pp. 94-102.

(59) – La sociologia dei consumi e le professioni nel graphic & digital design, in Graphic & digital design, una professione proiettata nel futuro, a cura di M. Diotto, Padova, Libreria Universitaria, pp. 345-351.

2015

(58) Apple’s iconicity: Digital society, consumer culture and the iconic power of technology, in “Sociologica” 1/2015.

(57) – Bourdieu in digitale. Capitale, distinzione e habitus all’epoca dei nuovi mediain Produzione, riproduzione, distinzione, a cura di A. De Feo e M. Pitzalis, Cagliari, CUEC.

(56) Consumi e pratiche culturali nelle regioni italiane (Con Marco Santoro), in “L’Italia e le sue Regioni – Vol. II – Territori” Istituto del’Enciclopedia Italiana, pp. 539-559.

(55) La distinzione necessaria. Consumi culturali e immagini della scuola (Con M. Santoro), in Sassatelli, Santoro e Semi, Fronteggiare la crisi, Bologna, Il Mulino, 2015, pp. 147-196.

(54) History of consumer culture, in D.T. Cook and J.M. Ryan, The Wiley Blackwell Encyclopedia of Consumption and Consumer Studies, John Wiley & Sons.

(53) Le reti wireless comunitarie: infrastrutture distribuite, processi di innovazione e atttivismo scientifico (con Stefano Crabu), in Caso, R. e Giovanella, F. (a cura di) Reti di liberta, “Quaderni della Facoltà di Giurisprudenza”, 9, Università di Trento.

2014

(52) 2014 – Digitilizzazione e consumi culturali in Italia. Mercati, infrastrutture e appropriazione delle tecnologie mediali, in “Polis”,  XXVIII, 3, pp. 417-438.

(51) 2014 – Dalle periferie al museo. Note sul processo di legittimazione culturale della musica elettronica da balloin “Philomusica” 13/2 (2014).

(50) 2014 – Bourdieu e il «capitale socio-tecnico». Gusti estetici e uso delle tecnologie nell’ascolto musicale HiFi, in “Rassegna Italiana di Sociologia”, LV, n. 1,  pp. 99-119.

(49) 2014 – The Broken Boundaries between Science and Technology Studies and Cultural Sociology: Introduction to an Interview with Trevor Pinch, in “Cultural Sociology” 8(1), pp. 63-76.

(48) 2014 – Studying Culture Differently: From Quantum Physics to the Music Synthesizer: An Interview with Trevor Pinch, in “Cultural Sociology”, vol. 8 no. 1 77-98.

(47) 2014 – Nanotechnology and Configurations of Responsibilities in Boundary Organizations, in S. Arnaldi, A. Ferrari, P. Magaudda e F. Marin (a cura di), Responsibility in Nanotechnology Development Dordrecht, Springer.

(46) 2014 – Produzione, consumo e pratiche della musica «popular» in Italia, in M. Santoro (a cura di), La cultura che conta. Misurare oggetti e pratiche culturali, Bologna, Il Mulino.

(45) 2014 – Colpa (o merito) delle tecnologie? «Determinismi», «modellamenti» e lo studio della società digitale, in “Studi Culturali” 11(1), pp. 59-65.

2013

(44) 2013 – I festival di musica elettronica e le culture giovanili. Successi e fallimenti, dal Sónar ai festival elettronici italiani, in “Polis”,  XXVII (1), pp. 55-80.

(43) 2013 – Tecnologie pop. Brand, culti e mode della Applein “Zone Moda Journal”,  3, pp. 78-86.

(42) 2013 – Dalla popular music ai sound studies: lo studio delle culture sonore, introduzione al numero monografico di “Studi Culturali”: I Sound studies e lo studio delle culture sonore, 10(1), pp. 3-12. (with M. Santoro).

2012

(41) 2012 – Formatting Culture. The Mpeg group and the technoscientific innovation by digital formats (with Leonardo Chiariglione), in “Tecnoscienza” 3(2), pp. 125-146.

(40) 2012 – What happens to materiality in digital virtual consumption? in Denegri-Knott, J. and Molesworth, M. Digital Virtual Consumption, London, Routledge.

(39) 2012 – Nanotechnologies and emerging cultural spaces for the public communication of science and technologies: an introduction, Introduction to a special section on the communication of nanotechnologies, in “Journal of Science Communication” 11(4)

(38) 2012 – How to make a “hackintosh”. A journey into the “consumerization” of hacking practices and culture, in “Journal of Peer Production”, 2 – Special Issue: Bio/Hardware Hacking.

(37) 2012 – Il nano-mondo che verrà. Gli studi sociali sulle nanotecnologie, in “Nuova Informazione Bibliografica” 12(4), Dicembre 2012.

(36) 2012  Audio Equipment In Rathje, W. & Zimring A.C. (Eds), Encyclopedia of consumption and waste: The social science of garbage, Thousand Oaks, SAGE,  pp. 51-53.

2011

(35) 2011 – Narrative e stereotipi della tecnoscienza negli spot pubblicitari, in La scienza sullo schermo. Le rappresentazioni della sicenza nella televisione italiana, a cura di P. Magaudda e F. Neresini, Bologna, Il Mulino.

(34) 2011 – The circulation of techniques for violence and the role of materiality in Randal Collins’s violence theory, in “Sociologica” N. 2/2011, Doi: 10.2383/35866.

(33) 2011 – When materiality «bites back». Digital music consumption practices in the age of dematerialization, in “Journal of Consumer Culture”, vol. 11 no. 1, pp. 15-36.

(32) 2011 – Social Shaping of Technology in Southerton, D. (ed.) Encyclopedia of Consumer Culture, Sage.

(31) 2011 – Actor Network Theory, in Southerton, D. Encyclopedia of Consumer Culture, Sage.

(30) 2011 – Communication Studies , in Southerton, D. (ed.) Encyclopedia of Consumer Culture, Sage.

(29) 2011 – «Space is the Place». The global localities of Sònar and Womad music festivals in Delanty, Giorni and Sassatelli (eds) Festival and the public cultural sphere, London, Routledge (with Jasper Chalcraft) [Buy the book]. [see the cloud words of the article].

(28) 2011 – Biology, ethnography and STS: An interview with Christine Hine (with Christine Hine and Attila Bruni) in «Tecnoscienza» 2(1), pp. 87-92.

(27) 2011 – Doni, distinzione e mercato ai tempi di internet in “Studi Culturali” 1(2011), pp. 113-118.

(26) 2011 – Music festivals as cosmopolitan spaces (With Jasper Chalcraft, Marco Solaroli and Marco Santoro), in European Arts Festivals: Strengthening cultural diversity, Luxembourg, Office of the European Union, pp. 25-36 [Download].

(25) 2011 – Music festivals and local identities (With Jasper Chalcraft, Marco Solaroli and Marco Santoro) in European Arts Festivals: Strengthening cultural diversity, Luxembourg, Office of the European Union, pp. 57-67. [Download].

(24) 2011 – Development and Evaluation of a Risk Communication Campaign on Salmonellosis , in “Food Control” 22 (1), pp. 109-117 (with Biozzo B., Mari S., Arzenton A., Capozza D., Neresini F. and Ravarotto L.).

2010

(23) 2010 – L’appropriazione delle tecnologie musicali digitali. Successi, problemi e fallimenti nelle pratiche degli ascoltatori in “Trans. Revista Transcultural de música” 14.

(22) 2010 – L’iPad e il mosaico in divenire dell’industria culturale digitale, in “Studi Culturali”, 7(2)279-290.

(21) 2010 – Generazione iPod: giovani, musica e tecnologie digitali, in Riva e Drusian (a cura di)Bricoleur High Tech, Milano, Guerini, pp. 105-122.

(20) 2010 – Scienza, istituzioni e mercato nel trasferimento delle nanotecnologie. Il caso Nanofab, in S. Arnaldi e A. Lorenzet (a cura di), Innovazini in corso. Il dibattito sulle nanotecnologie fra società, etica e diritto , Bologna, Il Mulino, pp. 171-200.

(19) 2010 – Hacking Practices and their Relevance for Consumer Studies: The Example of the ‘Jailbreaking’ of the iPhone, in “Consumers, Commodities & Consumption”, 12 (1).

2009

(18) 2009 – Il rischio di dilapidare un capitale (sottocultuale). Processi di istituzionalizzazione e conflitti culturali nel «campo» della musica indipendente in Italia, in M. Santoro (eds), Cultura in Italia, vol. II, Bologna, Il Mulino.

(17) 2009 – Processes of Institutionalization and ‘Symbolic Struggles’ in the ‘Independent Music’ Field in Italy, in «Modern Italy» 14 (3), pp. 295-310.

(16) 2009 – Ridiscutere le sottoculture. Resistenza simbolica, post-modernismo e disuguaglianze sociali, in “Studi Culturali”, 6(2), pp. 301-314. [abstract english]

(15) 2009 –La musica indipendente come capitale culturale, in IL MULINO, 62009, pp. 1041-1046.

(14) 2009 – Disco, House and Techno: rethinking the local and the global in Italian Electronic Music, in Proceedings of the 13th Biennial International IASPM Conference, Rome 2005, pp. 468-483.

PREVIOUS YEARS (before 2008)

(13) 2008 – «La miglior poltrona a casa propria». Per una storia delle tecnologie musicali HiFi, in «AAATAC», n.5, Venezia, Fondazione Giorgio Cini, n.5, pp. 145-159.

(12) 2008 – Pratiche sociali e tecnologie quotidiane. Gli aspetti simbolici, cognitivi e pragmatici nell’appropriazione della musica digitalein «Rassegna Italiana di Sociologia» 4, 2008, XLIX (4), pp. 579-606.

(11) 2008 – Tecnologie musicali e pratiche di ascolto: i quadri socio-tecnici dell’alta fedeltà e dell’mp3, in D. Barbieri, L. Marconi e F. Spampanato (a cura di), Atti del Terzo Simposio Internazionale sulle Scienze del Linguaggio Musicale, Lucca, LIM Editore, pp. 247-256.

(10) 2008 – Cultura e pratica delle tecnologie, dalla fisica quantistica alla musica elettronica. Intervista a Trevor J. Pinchin «Studi Culturali», 5 (1), pp. 102-137.

(9) 2008 – Cosa intendiamo quando parliamo di «pratiche tecnologiche»? Appropriazione delle tecnologie, processi di consumo e «teoria della pratica», Atti Online del II Convegno nazionale STS Italia: Catturare Proteo. Tecnoscienza e società della conoscenza in Europa, Università di Genova, 19-21 Giugno.

(8) 2008 – Le tecnologie, gli utenti e la co-costruzione delle pratiche sociali. Il lavoro di appropriazione della musica digitale, in AIS, Giovani Sociologi 2007, Napoli, ScriptaWeb, pp. 227-243.

(7) 2008 – Come l’acqua dal rubinetto. Cosa succede agli ascoltatori quando il suono diventa immaterialein «Diogene», 11, pp. 79-81.

(6) 2007 – Sottoculture e creatività urbana. Le traiettorie, i luoghi e i miti della cultura giovanile a Bologna, in  P. Pieri e C. Cretella (a cura di), Atlante dei movimenti culturali contemporanei dell’Emilia Romagna. scritture, arti, controculture, Bologna, Clueb.

(5) 2007 – Trusting, Complex, Quality Conscious or Unprotected? Constructing the food consumer in different European national (con B. Halkier et al.) in «Journal of Consumer Culture», Vol 7(3): 379–402.

(4) 2006 – Le molteplici convergenze dei sound studies: tra cultura sonora, artefatti tecnici e usi sociali della musica [Multiples convergences of Sound Studies: sound culture, technical artefacts and social uses of music] in «AAATAC», n.3, Fondazione Giorgio Cini, pp. 113-127.

(3) 2006 – Mp3, vinili e impianti hi-fi. Tecnologie, pratiche e utenti della cultura sonora [Mp3, vinyl and Hi-Fi. Technologies, practices and users of sound culture] in «Studi Culturali», 3 (2), pp. 367-395.

(2) 2006 The slow pace of institutional change in the Italian food system, (con Maria Paola Ferretti), in «Appetite», 47 (2), pp. 160-169.

(1) 2006 – Introduzione a Dal rock alla techno. Intervista a Simon Frith,  in «Studi Culturali», 3 (1), pp. 117-120.

RESEARCH REPORTS / BOOK REVIEWS 

RESEARCH REPORT

2010 – Art Festivals and Cultural Classifications, in M. Santoro (ed) European Art Festivals, Creativity, Culture and Democracy, Research Report D4, EURO-FESTIVAL.org pp. 70- 123 (with Marco Santoro & Marco Solaroli).

2010 – The Sónar Festival, in L. Giorgi (ed) European Arts Festivals: Cultural Pragmatics and Discursive Identity Frame, Research Report D3, EURO-FESTIVAL.org, pp. 126-145 (with Alba Colombo). [Download]

2009 – The History of the Sónar Festival, in J.Segal e L. Giorni (ed) European Arts Festivals from a Historical Perspective, Research Report D2, EURO-FESTIVAL.org, pp. 151-157. [Download]

2008 – Music Festivals: An Interdisciplinary Literature Review, in M.Sassatelli (ed) European public culture and aesthetic cosmopolitanism, Research Report, EURO-FESTIVAL.org, pp. 77-94 (with Marco Santoro & Jasper Chalcraft). [Download]

2007 – Valutare una campagna di comunicazione sui rischi alimentari, Working Paper, Observa/IZS, Vicenza.

2007 – Non solo oggetti. Non solo oggetti. L’articolazione delle tecnologie musicali nella sfera dell’uso. Tesi di Dottorato, Università di Padova.

2004 – Italy: between local tradition and global aspiration, (with Maria Paola Ferretti), working paper, Trust in food research project. [download the entire report]

2002 – Non solo rock: il campo della musica popular a Bologna, in M. Santoro (a cura di), Suoni dalla città, La produzione musicale a Bologna, Working paper, Bologna, Istituto Carlo Cattaneo, pp. 143-209.

2002 – Media Literacy in Europa: 6 small scale studies to map the implementation of Media Literacy and Image Education in Europe (con al.) research report, EU (DG Education and Culture).

2002 – La Produzione indipendente di musica elettronica. Pratiche, tecnologie, significati.Tesi di laurea, Università di Bologna.

BOOK REVIEWS

2011 – Review of: Material Culture and Technology in Everyday LifeVannini P., in «Tecnoscienza» 2(1), pp. 122-124.

2009 – Book review: The Design of Everyday Life, E. Shove, M. Watson, M. Hand and J. Ingram, in «Sociologica», 3 (1).

2008 – Book review: Slow Living, W. Parkins e G. Craig, in «Modern Italy», 14(1), pp. 107-109.

2008 – Book review: Feeling Italian. The art of ethnicity in America, T.J. Ferraro, in «Modern Italy», 13 (2), pp. 221-223.

2008 – Book review: La coda Lunga, C. Anderson, in «Studi Culturali» 5 (2), pp. 342-344.

2008 – Book review: Il mondo a misura d’uomo, T. Hughes, in «Rassegna Italiana di Sociologia», 2008 (3), pp.

2007 – Book review: Scegliere il mondo in cui viviamo. Cittadini, politica, tecnoscienza, M. Bucchi, in «Rassegna Italiana di Sociologia», 2007 (3), pp. 585-588

2007 – Recensione: Domestication of media and technologyBerker, T., Hartmann, M., Yves, P. e Ward, K.J. (a cura di),  in «Sociologica», 1 (1).

2007 – Recensione: Italian Cityscapes, Cultural and Urban Change in Contemporary Italy,  R. Lumley e J. Foot (a cura di), in «Modern Italy», 12 (1), pp. 121-123.

2006 – Recensione: Post-Conflict Cultures. Rituals of Representation, C. Demaria e C. Wright (a cura di), in «Studi Culturali», 3 (2), pp. 412-414.

2006 – Recensione: Garlin and Oil: Food and Politics in Italy, C.F. Helstosky, in «Modern Italy», 11 (2), pp. 234-237.

2006 – Recensione: Setting the Record Straight, C. Symes, in «Studi Culturali», 3 (1), pp. 366-367.

2005 – Recensione: Audible Past. The cultural Origin of Sound reproductionJ. Sterne, in «Studi Culturali», 2 (2), pp. 366-367.

2005 Recensione: Guardare la Guerra, di N. Mirzoef,  in «Studi Culturali», 2 (1), pp. 187-188.

2004 – Recensione: Analog days, the invention and the impact of the Moog Synthesizer, T. Pinch and  F. Trocco, 2002, in «Studi Culturali», 1(2), pp. 431-432.

2004 – Recensione:  Popular Music Studies, K. Negus e D. Hesmondhalgh (a cura di),  «Studi Culturali», n.1 (1), pp. 215-216.